Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Gołdapi działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1077);
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o służbie cywilnej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1345);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885);
- ustawy z dnia 23 stycznia 2009 roku o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2015 r., poz. 525);
- niniejszego regulaminu.
§2
- Regulamin Organizacyjny, zwanym dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Gołdapi oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład Inspektoratu.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- powiecie – należy przez to rozumieć powiat gołdapski;
- Powiatowym Lekarzu – należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii w Gołdapi;
- Inspektoracie – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Gołdapi;
- Komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć zespoły, samodzielne stanowiska pracy oraz pracownie określone w niniejszym Regulaminie;
- kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą inspektoratem;
- Koordynatorze- należy przez to rozumieć osobę kierującą pracownią, zespołem a w przypadku zespołu ds. zdrowia i ochrony zwierząt oraz ds. bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych – starszych inspektorów weterynarii, a w razie ich braku inspektorów weterynaryjnych.
§3
- Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz.
- Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza:
- wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej;
- jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;
- wynikających z odrębnych ustaw.
- Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.
- Terenem działania Inspektoratu jest obszar powiatu.
- Siedziba Inspektoratu mieści się w Gołdapi przy ul. Wolności 11.
Rozdział II
Organizacja Inspektoratu
§4
- Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy, kierują koordynatorzy.
- W zespołach, o którym mowa w § 11 i 12, koordynatorem jest starszy inspektor weterynaryjny, a w razie jego braku inspektor weterynaryjny.
- Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
Rozdział III
Zasady realizacji zadań i kierowania pracą Inspektoratu
§5
- Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii.
- Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi;
- reprezentowanie Inspektoratu na zewnątrz, występowanie z wnioskami, projektami i opiniami wyrażającymi stanowisko Inspektoratu oraz składanie innych oświadczeń woli w sprawach Inspektoratu
- wykonywanie obowiązków i uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu, zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisami odrębnymi, w tym ustalanie zakresów czynności pracowników Inspektoratu;
- udzielanie pisemnych upoważnień do wykonywania określonych czynności lub podpisywania pism oraz pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej;
- zapewnienie przestrzegania ładu i porządku, przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie.
§6
- W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska zastępcy Powiatowego Lekarza, działalnością Inspektoratu kieruje pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza pracownik Inspektoratu.
- Powiatowemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:
- Zespół d/s zdrowia i ochrony zwierząt;
- Zespół d/s bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych;
- Zespół d/s finansowo–księgowych;
- Zespół d/s administracji;
- Samodzielne stanowisko do spraw obsługi prawnej.
§7
- Koordynatorzy odpowiadają za:
- należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa;
- porządek i dyscyplinę pracy;
- merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.
- Koordynatorzy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników koordynowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Powiatowemu Lekarzowi do zatwierdzenia.
§8
- Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo, akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego, umów, porozumień oraz pism procesowych, powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą;
- koordynatora zespołu, z którego zakresem działania związany jest akt prawny;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść aktu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe;
- radcę prawnego pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym.
- Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą;
- koordynatora komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.
- Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:
- Powiatowy Lekarz lub jego zastępca lub osoba, o której mowa w § 14 ust. 2-jeśli posiada właściwe upoważnienia w tym zakresie, oraz
- Główny Księgowy lub jego zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, posiadający właściwe pisemne upoważnienia.
- Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.
§9
Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje (w tym decyzje administracyjne) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia których zostali imiennie upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.
§10
- Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2.
- Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu ustalony jest w drodze instrukcji kancelaryjnej.
Rozdział IV
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych
§11
Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt należy:
- pomoc Powiatowemu Lekarzowi w zwalczaniu zakaźnych chorób zwierząt, w tym między innymi:
- przyjmowanie zgłoszeń o chorobach zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania i rejestracji oraz prowadzeniu dochodzenia epizootycznego celem potwierdzenia lub wykluczenia zgłoszonej choroby,
- prowadzenie czynności związanych ze zwalczaniem ogniska choroby zakaźnej;
- opracowywanie i aktualizacja planów gotowości zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
- pobieranie próbek do celów diagnostycznych urzędowo przewidzianych badań w trybie przepisów, dotyczących zwalczania chorób zakaźnych zwierząt oraz pobieranie prób do badań monitoringowych na zawartość pozostałości chemicznych, biologicznych i produktów leczniczych u zwierząt żywych, w tkankach i narządach zwierząt martwych;
- gromadzenie i przekazywanie informacji dotyczących występowania chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania i rejestracji w tym stwierdzania zoonozy lub wykrycia czynnika zoonotycznego;
- prowadzenie dokumentacji z wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości wynikającej z obowiązujących przepisów;
- nadzorowanie zagrożeń epizootycznych lub epidemiologicznych związanych z wykonywaniem działalności z zakresu medycyny weterynaryjnej, polegającej na świadczeniu usług przez podmioty prowadzące tego typu działalność;
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zdrowia zwierząt;
- przygotowywanie aktów administracyjnych oraz prowadzenie postępowania egzekucyjnego wynikających z wykonywania wyżej wymienionych zadań;
- prowadzenie dokumentacji z wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości wynikającej z przepisów;
- wykonywanie zadań związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt szczególnie w przypadku zaistnienia szczególnego zagrożenia epizootycznego;
- przygotowywanie dokumentów dla Powiatowego Lekarza, wynikających z wykonywanych zadań;
- nadzór nad znakowaniem i rejestracją zwierząt;
- nadzorowanie eksportu i importu zwierząt oraz materiału biologicznego i reproduktorów;
- prowadzenie rejestru nadzorowanych podmiotów;
- obsługa baz danych w zakresie wykonywanych zadań dla powiatu;
- koordynacja programów zwalczania chorób zakaźnych;
- koordynacja programu zwalczania choroby Aujeszkyego u świń na terenie powiatu.
W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą następujące stanowiska pracy:
- koordynator zespołu;
- d/s higieny materiału biologicznego oraz dobrostanu zwierząt;
- d/s zwalczania chorób zakaźnych zwierząt (koordynator programu zwalczania choroby Aujeszkyego)
- d/s kontroli wzajemnej zgodności;
- d/s nadzoru nad przestrzeganiem zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz ochrony zdrowia zwierząt.
§12
Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych należy:
- sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji, umieszczaniu na rynku oraz sprzedaży bezpośredniej w tym w szczególności nad:
- spełnianiem wymagań weterynaryjnych przy produkcji lub dla produktów pochodzenia zwierzęcego umieszczanych na rynku oraz przywożonych i przeznaczonych na rynek krajowy,
- spełnianiem wymagań dotyczących poszczególnych etapów produkcji,
- warunkami, trybem i zakresem prowadzenia kontroli wewnętrznej w zakładzie,
- sposobem znakowania i pakowania tych produktów,
- wymaganiami dotyczącymi świadectw zdrowia, handlowych dokumentów identyfikacyjnych lub innych dokumentów dołączonych do tych produktów,
- wymaganiami dotyczącymi środków transportu,
- sposobem badania zwierząt rzeźnych i ich mięsa, mięsa zwierząt łownych, ryb i produktów rybnych, mięczaków i skorupiaków oraz sposób postępowania z mięsem warunkowo zdatnym lub niezdatnym do spożycia przez ludzi,
- sposobem prowadzenia dokumentacji, w tym nad sposobem dokumentowania pochodzenia zwierząt, z których lub od których pozyskuje się te produkty oraz zakres i sposób prowadzenia rejestru zwierząt, a także sposób dokumentowania pochodzenia tych produktów oraz zakres i sposób prowadzenia rejestru tych produktów,
- ustalanie rzeźnianych i terenowych obwodów badania zwierząt rzeźnych i mięsa,
- pobieranie próbek do celów diagnostycznych urzędowo przewidzianych badań w trybie przepisów dotyczących:
- badania zwierząt rzeźnych i mięsa,
- nadzoru nad jakością zdrowotną środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego,
- monitoringowych badań laboratoryjnych, w tym również na pozostałości chemiczne i biologiczne oraz skażenia radiologiczne,
- nadzór nad wytwarzaniem i stosowaniem środków żywienia zwierząt na własne potrzeby w gospodarstwach rolnych, pobieranie prób do badań monitoringowych, nadzór nad podmiotami wytwarzającymi, obracającymi i stosującymi środki żywienia zwierząt i pasze lecznicze,
- organizacja i koordynacja nadzoru nad stosowaniem środków żywienia zwierząt,
- nadzór nad podmiotami produkującymi żywność pochodzenia zwierzęcego, w zakresie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- szkolenia pracowników Powiatowego Inspektoratu sprawujących nadzór środkami żywienia zwierząt,
- prowadzeniem rejestru nadzorowanych podmiotów,
- przygotowywanie aktów administracyjnych oraz prowadzenie postępowania egzekucyjnego wynikających z wykonywania wyżej wymienionych zadań,
- prowadzenie dokumentacji z wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości wynikającej z przepisów,
- pobieranie prób do badań monitoringowych na zawartość pozostałości chemicznych, biologicznych i produktów leczniczych w środkach żywienia zwierząt,
- sporządzanie powiatowych planów gotowości na wypadek wystąpienia zagrożeń w zakresie pasz,
- obsługa bazy danych SPIWET dla powiatu,
- obsługa programów informatycznych dotyczących zakresu działalności zespołu.
W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą następujące stanowiska pracy:
- koordynator zespołu;
- d/s higieny środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego;
- d/s pasz i utylizacji.
§13
Do zadań zespołu do spraw finansowo–księgowych należy:
- opracowywanie i realizacja planów finansowych w zakresie zatrudnienia, środków budżetowych, dochodów własnych, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- kontrola racjonalnego wykorzystania środków rzeczowych i finansowych,
- terminowe realizowanie bieżących płatności i zobowiązań,
- kontrola i analiza realizacji dochodów Skarbu Państwa, wydatków budżetowych i dochodów własnych jednostki,
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie likwidatury i kasy,
- sporządzanie bilansów i okresowych sprawozdań finansowych,
- kontrola i rozliczanie finansowe osób nie będących pracownikami Inspekcji, wyznaczonych przez Powiatowego Lekarza do wykonywania niektórych zadań i czynności,
- prowadzenie dokumentacji i windykacji dochodów budżetowych,
- prowadzenie dokumentacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych,
- sporządzanie listy płac, naliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich, rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
- potrącanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pracowników oraz prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
- opracowywanie analiz ekonomicznych, prowadzenie ewidencji ilościowo - wartościowej środków trwałych i naliczanie odpisów amortyzacyjnych i umorzeniowych,
- prowadzenie spraw socjalnych i mieszkaniowych,
- prowadzenie ewidencji majątku i magazynu gospodarczego, magazynu na sprzęt do badań w zakresie zwalczania chorób zakaźnych, zaopatrywanie we wszelkiego rodzaju aparaturę, sprzęt w porozumieniu z Inspektorami.
Główny księgowy odpowiada w szczególności za przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o rachunkowości oraz realizację wszystkich zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu i w zakresie rachunkowości.
W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą następujące stanowiska pracy:
- główny księgowy,
- księgowy.
§14
Do zadań zespołu do spraw administracyjnych należy:
- zaopatrywanie Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Gołdapi we wszelkiego rodzaju materiały, druki itp. niezbędne do prawidłowego jego funkcjonowania oraz czuwanie nad prawidłową eksploatacją nieruchomości, instalacji, aparatury,
- zamawianie aktualnych pieczęci, stempli i tablic urzędowych,
- obsługa sieci komputerowej PIW w Gołdapi,
- prowadzenie nadzoru technicznego nad funkcjonowaniem specjalistycznych programów komputerowych (m. in. SPIWET, Lex, programy finansowe w księgowości),
- sprawowanie nadzoru nad działaniem sprzętu komputerowego stanowiącego własność PIW w Gołdapi,
- przyjmowanie i rozdział korespondencji oraz przesyłek,
- prowadzenie ewidencji kart drogowych i rozliczanie przebiegu i zużycia paliwa w samochodach służbowych,
- powielanie pism,
- wysyłanie korespondencji i przesyłek,
- przyjmowanie i nadawanie telegramów, telefonogramów, dalekopisów, faksów oraz obsługa poczty elektronicznej itp.,
- prowadzenie książki wpisu kontroli zewnętrznych przeprowadzanych w Inspektoracie oraz zbioru protokołów tych kontroli,
- wypisywanie i prowadzenie ewidencji delegacji służbowych,
- wydawanie odznak identyfikacyjnych oraz upoważnień,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
- sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości,
- udzielanie informacji interesantom, a w razie potrzeby kierowanie ich do właściwych zespołów lub stanowisk pracy,
- prowadzenie ewidencji legitymacji służbowych i upoważnień oraz dokumentacji własnej Powiatowego Lekarza Weterynarii,
- prowadzenie wszystkich spraw pracowniczych z zakresu praw pracowniczych, prawa pracy oraz służby cywilnej,
- współpraca w zakresie spraw finansowych z zespołem d/s finansowo-księgowych,
- prowadzenie archiwum Inspektoratu.
W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą następujące stanowiska pracy:
- inspektor ds. administracyjnych,
- informatyk.
§15
Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw obsługi prawnej należy wykonywanie obsługi prawnej Inspektoratu, zgodnie z ustawą z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1059 z późn. zm.).
§16
Tryb pracy Inspektoratu określa szczegółowo regulamin pracy wprowadzony zarządzeniem Powiatowego Lekarza.
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Gołdapi
PIW Gołdap
Publikacja: Robert Jegliński (10.10.2018 godz. 12:48)
Rejestr zmian